Pierwsze skojarzenie z branżą motoryzacyjną? Świat mężczyzn. Ale czy do końca tak jest? Przedstawiamy sylwetki kobiet, które nie bały się wkroczyć do gry i przejąć pałeczkę. Dziś zajmują wysokie stanowiska i wspierają inne kobiety w drodze na szczyt. Wśród nich jest również Polka!
Motoryzacja już dawno przestała być zarezerwowana tylko dla Panów. To również pasja wielu kobiet. Ich udział w rynku i postrzeganie samochodu jako czegoś więcej niż środek transportu, stały się jasnym sygnałem dla przedsiębiorców. Kobiecy głos ma znaczenie! I nie chodzi tu o kolor nadwozia czy stylowych dodatków wnętrza. Obecnie przed branżą automotive stoi wiele wyzwań, ale również zmian, za którymi powinna podążać. Z pewnością dużą rolę w tych transformacjach odegrają kobiety. Ten żeński pierwiastek pomaga nie tylko spojrzeć z innej perspektywy, ma również realny wpływ na rozwój produktów, usług czy rozwiązań technologicznych.
Elena Ford, wnuczka Henry’ego Forda II, jest jedyną kobietą w rodzinie, która objęła stanowisko kierownicze. Swoje doświadczenie w strukturach Ford Motor Company zbierała od 1995 roku. Spostrzeżeniami, wizją i pomysłami dzieliła się z innymi jako dyrektor ds. marketingu. Później objęła stanowisko szefa globalnego marketingu firmy. Oprócz odpowiedzialności za działania marketingowe i zarządzanie produktami zajęła się również promowaniem rozwoju firmy w zakresie usług mobilności. Była także odpowiedzialna za standaryzację komunikacji dealerów z klientami na całym świecie. W 2013 roku objęła stanowisko wiceprezesa Customer Experience and Global Dealer, tym samym stając się pierwszą kobietą z rodziny Ford, która objęła tak wysokie stanowisko. Elena dzięki swojej silnej pozycji w koncernie zabierała głos w istotnych sprawa dotyczących firmy. To właśnie w czasie kiedy pra-pra-wnuczka Henry’ego Forda kierowała działaniami marketingowymi, na rynek chiński wprowadzono markę Lincoln.
Hildegard Wortmann w 2019 roku jako pierwsza kobieta zajęła miejsce w zarządzie Audi, gdzie odpowiada za marketing i sprzedaż. Swoje doświadczenie w tym obszarze zdobywała wcześniej z innymi markami, nie tylko związanymi z motoryzacją. Jednak pokonując drogę do miejsca, w którym jest teraz, utwierdziła się w przekonaniu, że w branży tak zdominowanej przez mężczyzn jest miejsce dla kobiet. Dlatego też mocno angażuje się w działania wspierające kobiety w miejscu pracy by pomóc im osiągnąć kolejne cele zawodowe. Wortmann podjęła także wiele inicjatyw na całym świecie, aby wspierać młode talenty w odkrywaniu swoich silnych stron, zdobywaniu wiedzy i doświadczenia oraz podnoszeniu kwalifikacji. Wypowiadając się na temat branży, w której aktualnie pracuje widzi zachodzące zmiany jednak uważa, że postępują one znaczniej wolniej niż powinny.
Przez 7 lat stała na czele marki Citroen, która pod jej rządami przeszła niemałą rewolucję. W 2021 roku objęła stanowisko Dyrektora Generalnego marki Peugeot. Jest trzecią kobietą na świecie zarządzającą motoryzacyjną korporacją. Mowa oczywiście o Lindzie Jackson. Od początku swojej kariery związana była z motoryzacją. Swoje doświadczenie zdobywała w Wielkiej Brytanii i Francji pod szyldami zarówno marek wolumenowych i jak premium. Przez całe swoje zawodowe życie miała okazję poznać wiele aspektów branży automotive, być świadkiem wzlotów i upadków szeregu projektów, uczyć się na błędach oraz osiągać kolejne sukcesy. W 2005 roku dołączyła do Grupy PSA, gdzie pięła się po szczeblach kariery.
Warte uwagi są również zmiany zachodzące w Polsce. Nową Dyrektorką marek SEAT i CUPRA została Daria Zielaskiewicz. Jest związana z Volkswagen Group Polska od 12 lat. Swoją karierę rozpoczynała na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży flotowej w multimarkowym Dziale Sprzedaży Flotowej.
– Powrót do struktur VGP i możliwość pracy nad dalszym rozwojem hiszpańskich marek SEAT i CUPRA są dla mnie bardzo wartościowym i ciekawym doświadczeniem. Najbliższe lata stawiają przed branżą motoryzacyjną wymagające wyzwania. Jestem pewna, że nasze brandy są do nich odpowiednio przygotowane i cieszę się, że będę częścią tej historii – mówi Daria Zielaskiewicz, nowa Dyrektorka marek SEAT i CUPRA.
Powyższe przykłady mogą inspirować kobiety do osiągania swoich celów, ale również potwierdzają, że motoryzacja to nie tylko męski świat. Z pewnością szereg stanowisk wyższego i niższego szczebla zajmują przedstawicielki płci pięknej i to właśnie one stoją za sukcesem wielu projektów. W ramach rozwoju kolejne przedsiębiorstwa tworzą specjalne programy skierowane do kobiet w celu ich rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Takie działania napawają optymizmem, że w przyszłości będziemy słyszeć o kolejnych kobietach, które zapisały się na kartach motoryzacyjnej historii.
Zapoznaj się ze specjalną ofertą z okazji Dnia Kobiet. Przygotowaliśmy wiele ciekawych pakietów, skierowanych właśnie dla pań w tym szczególnym dniu. Odwiedź Motorpol Wrocław w dniach 07-12 marca i przekonaj się!
Zapraszamy do salonów Volkswagen, SEAT, ŠKODA Motorpol Wrocław przy al. Karkonoskiej 81 we Wrocławiu.