Nie da się ukryć, że kobiety są bardziej spostrzegawcze od mężczyzn i w porównaniu z nimi przywiązują większą uwagę do detali. To właśnie dzięki m.in. tym kontrastom powstało wiele ciekawych rozwiązań stworzonych właśnie przez kobiety. Motoryzacja była jedną z tych dziedzin, gdzie ich wynalazki całkowicie zmieniły branżę.
Czy motoryzacja to męski świat? Oczywiście, że nie! Kobiety udowodniły, że dzięki determinacji, kreatywności oraz pasji równie dobrze radzą sobie w tym temacie. Ich dokonania w danej dziedzinie są wciąż aktualne i pomagają na co dzień kierowcom.
Spis treści
Lekarka June McCarroll w 1917 roku jadąc do swojego gabinetu, brała udział w wypadku, podczas którego ciężarówka zepchnęła jej samochód. Na szczęście nic poważnego się nie stało, jednak w tamtej chwili McCarroll doszła do wniosku, że gdyby na jezdni była linia dzieląca ją na dwie połowy, mogłoby to zapobiec wypadkowi.
Na początku sama wymalowała pas na wybranym odcinku drogi, a następnie szerzyła tę inicjatywę we współpracy z innymi kobietami. Niestety pomysł pozostawał bez odpowiedzi, jednakże wytrwała McCarroll nie poddawała się tak łatwo. W końcu władze Kalifornii uchwaliły prawo wprowadzające to rozwiązanie. Wtedy powstało 5 600 kilometrów dróg stanowych podzielono linią, wyznaczając pasy ruchu. Na przestrzeni lat system pasa ruchu ewoluował i stał się niezbędnym dodatkiem do znaków pionowych. Ponadto w nowych samochodach wprowadzono systemy asystujące ułatwiające utrzymanie pasa ruchu.
– Współczesne samochody dysponują systemami, które wspomagają kierowcę w utrzymaniu się na odpowiednim pasie, m.in. asystent pasa ruchu. Potrafi on ostrzec prowadzącego, jeśli dojdzie do niezamierzonego opuszczenia pasa. System działa dzięki kamerze umieszczonej na przedniej szybie, która wykrywa linie dzielące pasy ruchu. Asystent powiadamia kierowcę, jeśli dojdzie zjechania z trasy oraz utrzymuje pojazd na właściwym pasie – ruch ten można w każdej chwili skorygować kierownicą. System jest aktywowany po osiągnięciu prędkości 65 km/h. – mówi Lluïsa Tomás, inżynier pracujący w dziale nadwozi SEAT.
Jedna z najsłynniejszych hollywoodzkich aktorek przełomu XIX i XX wieku, Florence Lawrence posiadała wiele pasji, ale jedną z najważniejszych była motoryzacja. Kobieta dysponowała pokaźną kolekcją najróżniejszych samochodów i podkreślała: „Samochód jest dla mnie czymś prawie ludzkim, czymś, co potrzebuje życzliwości, zrozumienia i troski, tak jak ludzie”.
Lawrence uwielbiała podróżować jako kierowca jak również majsterkować, naprawiać czy usprawniać. Wykazując się niezwykła kreatywnością, zaprojektowała ruchome łopatki wskazujące kierunek jazdy samochodu, a także znak STOP, który pojawiał się po naciśnięciu hamulca. Z czasem mechanizmy zmieniły się we współczesne kierunkowskazy i światła hamowania. Aktorka jednak nigdy nie opatentowała swoich wynalazków, co nie umniejsza tego, że pomysł był wyjątkowy i pozostawiła swój wkład w branżę.
– Systemy sygnalizowania są podstawą bezpiecznej jazdy. Zapobiegają licznym wypadkom, a w szczególności uderzeniom w tył samochodu. Dziś dysponujemy światłami LED i szybciej reagującymi systemami sygnalizacyjnymi. W przypadku kierunkowskazów światło może być dynamiczne, co jeszcze bardziej poprawia widoczność sygnałów. Dodatkowo elementy wykorzystujące technologie LED nie tylko wpływają na design samochodu, lecz także są bardziej trwałe i energooszczędne. – zaznacza Maite Paris, odpowiedzialna za rozwój oświetlenia w samochodach SEAT.
W 1902 roku, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy Mary Anderson, zwiedzając Nowy Jork wpadła na swój pionierski pomysł. W mroźny dzień padał deszcze ze śniegiem, a kobieta jechała tramwajem. Obfite opady zmuszały kierowcę do otwierania okien, a nawet zatrzymywania pojazdu w celu odgarnięcia śniegu dla lepszej widoczności. Zdała sobie sprawę, że ten problem dotyczy niejednego posiadacza samochodu. Dlatego zaraz po powrocie do Alabamy zabrała się wraz z projektantem za pracę nad mechanizmem.
Wycieraczki zostały opatentowane w 1903 roku, i mimo, że już wcześniej podejmowano pracę nad ich wynalezieniem, to dopiero te zaprojektowane przez Anderson były pierwszymi, które naprawdę działały. Niestety nie od razu zyskały popularność i dopiero po wygaśnięciu patentu były montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli.
– Współczesne systemy bezpieczeństwa zapobiegają niezliczonym wypadkom, szczególnie w czasie złych warunków atmosferycznych, ale możemy zrobić w tej kwestii jeszcze więcej. Wykorzystanie aplikacji, usług nowej mobilności oraz usieciowionych pojazdów pozwala na wyznaczanie tras i dostosowywanie ich na bieżąco do zmieniającej się pogody. W ten sposób zapewniamy najlepszą i najbezpieczniejszą trasą do miejsca docelowego. – tłumaczy Leyre Olavarría z działu Infotainment i Usieciowienia Samochodu w SEAT.
Czas na najbardziej znaną Brytyjkę w motorsporcie XX wieku. Dorothy Levitt, bo o niej oczywiście mowa, była dziennikarką, pisarką, aktywistką na rzecz kobiet oraz kierowcą wyścigowym. Kilkukrotnie ustanowiła światowe rekordy prędkości, dzięki czemu przeszła do historii. Oprócz podbojów na torze przyczyniła się do powstania wstecznego lusterka. W 1906 roku w książce pt. “The Woman and The Car” pojawiła się pierwsza wzmianka o tym elemencie. Levitt radziła innym kobietom by podczas prowadzenia miały ze sobą podręczne lusterko i ustawiały je pod odpowiednim kątem. Wpływało to na lepszą obserwację drogi oraz tego, co się dzieje za samochodem. Ta wzmianka była zapowiedzią dla ważnego wynalazku, który już kilka lat później stał się standardem wyposażenia auta.
– Teraźniejszością i przyszłością samochodów są asystenci, którzy ułatwią kierowcom prowadzenie i zapewnią im pełen ogląd sytuacji na drodze. Za przykład może posłużyć kamera cofania zamontowana z tyłu pojazdu ułatwiająca parkowanie albo system monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych. Lusterko wsteczne, które Dorothy Levitt wymyśliła, by lepiej widzieć ruch uliczny za nią, teraz oferuje wiele dodatkowych funkcji. Są to choćby czujniki dostosowujące jasność do światła zewnętrznego, wyświetlacz informacji o podróży czy kamery. – zaznacza Teresa Salinas, odpowiedzialna w SEAT za zintegrowane systemy bezpieczeństwa.
Elvira Beloso wieloletnia kierowniczka biura prasowego, która odegrała znaczną rolę w historii marki SEAT. Nieznana postać, której nazwiska nie widywało się na pierwszych stronach gazet przyczyniła się do zachowania wielu modeli, które z czasem stały się świadectwem dziedzictwa firmy. Kobieta pozostawiła wybrane pojazdy w zakamarkach barcelońskiej fabryki w Zona Franca. Zazwyczaj były to pierwsze lub ostatnie egzemplarze, edycje specjalne, samochody dla VIP-ów oraz pojazdy okolicznościowe. Dzięki jej determinacji SEAT posiada dziś kolekcję 317 zabytkowych samochodów.
Zapoznaj się ze specjalną ofertą z okazji dnia kobiet. Przygotowaliśmy wiele ciekawych pakietów, skierowanych właśnie dla pań w tym szczególnym dniu. Odwiedź Motorpol Wrocław w dniach 07-12 marca i przekonaj się!
Zapraszamy do salonów VW, SEAT, ŠKODA Motorpol Wrocław przy al. Karkonoskiej 81 we Wrocławiu.