Geometria zawieszenia

Popularnie nazywana „zbieżnością kół”, choć to jedynie jeden parametr, który jest sprawdzany podczas badania. Geometria zawieszenia to zestaw ustawień podwozia, które mają wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo wpływa ona na eksploatacje samochodu, zużycie opon i paliwa.

Ile czasu poświęcasz na znalezienie opon, które będą spełniać wszystkie Twoje wymagania? Jak wielu producentów rozważasz przed zakupem? Które parametry są dla Ciebie najważniejsze? Nawet najlepiej dobrane opony, które mają zwiększyć komfort jazdy i bezpieczeństwo, nie spełnią swojej funkcji, jeśli nie masz sprawdzonej i właściwie ustawionej geometrii zawieszenia.

 

Geometria zawieszenia – co to jest?

Pytając wykwalifikowanego mechanika czym jest geometria zawieszenia odpowie Ci fachowo, że jest to szereg parametrów wyznaczających położenie i ruch koła. Decyduje o stabilności pojazdu, a prawidłowo ustawiona umożliwia spokojną jazdę po prostej jak i dynamiczne pokonywanie zakrętów. Właściwy kąt nachylenia kół, które jest dopasowane do rodzaju napędu, zapewnia mniejsze opory toczenia i najlepszą możliwą przyczepność do podłoża. Jest to jeden z parametrów geometrii zawieszenia.
 

 

Geometria zawieszenia a zbieżność kół

Najistotniejszym oraz najczęściej ustawianym parametrem jest zbieżność kół. W nowszych modelach samochodów jest to często jedyny element, który można regulować. Stąd pojawiło się mylne określenie geometrii zawieszenia jako geometrii kół.

Zbieżność to kąt pomiędzy osią pojazdu a osią równoległą. Jest to nastawialny parametr geometrii podwozia. O zbieżności możemy mówić, kiedy patrząc z góry na koła kiedy ich przód skierowany jest do środka samochodu. Osobno reguluje się koła przednie i tylne. Dzięki właściwemu ustawieniu zbieżności nasze auto jest stabilniejsze, lepiej się prowadzi zarówno na prostej drodze jak i w zakrętach.

 

Nieprawidłowa zbieżność kół – objawy

Źle ustawiona geometria może spowodować wiele szkód i ma duży wpływ na niższy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Najczęściej pojawiające się problemy w takim przypadku to:

  • Konieczność stałej korekty toru – jadąc na wprost auto samo zjeżdża w lewą lub prawą stronę pasa ruchu
  • Utrudnione pokonywanie zakrętów
  • Szybsze zużycie opon
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Niższa żywotność układu kierowniczego
  • Szybsze zużycie eksploatacyjne zawieszenia

 

 

Ustawianie geometrii zawieszenia

Kolejnym ważnym parametrem weryfikowanym podczas badania geometrii zawieszenia jest kąt pochylenia kół. Kierowcy zazwyczaj dążą do ustawienia tzw. negatywu – górne krawędzie kół skierowane są do środka samochodu, czyli mają kąt ujemny. Odwrotne ustawienie wskazuje na kąt dodatni. Pochylenie ujemne sprawia, że podczas jazd na wprost koła nie stykają się całą powierzchnią z podłożem. Jednak pokonując zakręty przylegają już do drogi całą szerokością opony, tym samym uzyskujemy lepszą przyczepność. Ustawienie tego parametru można łatwo rozpoznać obserwując samochody wyczynowe, które zostały zaprojektowane do szybkiej, sportowej jazdy i muszą mieć najlepszą przyczepność. Kąt ujemny jest bardzo duży, skutkiem czego górne krawędzie koła są mocno skierowane do siebie.

Podczas badania sprawdzamy również kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy. Wykonując geometrię zawieszenia należy pamiętać, że nie można ustawić jednego parametru bez regulacji pozostałych.

Obecnie przeprowadzenie precyzyjnego badania odbywa się bardzo szybko i nie wymaga nawet umieszczana pojazdu na podnośniku. Serwisy Motorpol Wrocław wyposażone są w zaawansowane sprzęty do laserowego pomiaru geometrii podwozia firmy Hunter. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu techniki komputerowej i cyfrowej, samochód przejdzie badanie w zaledwie kilka sekund. Jak to działa? Wystarczy przejazd samochodu pomiędzy urządzeniami pomiarowymi. Urządzenie oprócz pomiaru wykonuje również inspekcje wizualną samochodu.

 

Ustawienie geometrii zawieszenia – jak często wykonywać badanie

Kiedy należy umówić się na badanie geometrii zawieszenia? Rekomenduje się raz w roku, szczególnie po zimie. Jednak specjaliści przyznają, że warto sprawdzić te parametry przy okazji przygotowań do sezonu, gdy zmieniamy opony. Obowiązkowo trzeba się wybrać do serwisu na sprawdzenie geometrii po zdarzeniu, np. wjechaniu w dziurę jezdni, w którym uszkodzone zostało koło, a także kiedy zauważymy wyżej wymienione objawy podczas użytkowania samochodu.

Ponadto geometrię powinniśmy sprawdzić po wymianie części zawieszenia czy układu kierowniczego. Warto pamiętać, że to badanie może również przedstawić kilka istotnych informacji o stanie technicznym samochodu.
 

 

Geometria zawieszenia – cena

Koszty usługi zależą od ilości wykonanych czynności i sprawdzonych elementów podczas badania. Należy również wziąć pod uwagę sprzęt jakim wykonywane są pomiary oraz stopień zaawansowania problemu. W Autoryzowanych Serwisach do przeprowadzenia badania i regulacji wykorzystywane są jedynie urządzenia najwyższej klasy, a usługę wykonują wykwalifikowani specjaliści. Aktualnie serwisach Motorpol Wrocław usługa geometrii zawieszenia objęta jest 25% rabatem.

 

Serwisy Motorpol Wrocław

W Motorpol Wrocław, Autoryzowanym Serwisie marek Volkswagen, SEAT, CUPRA i ŠKODA wykonujemy naprawy gwarancyjne oraz bieżące, przeglądy okresowe, serwisy olejowe, geometrię zawieszenia, a także kompleksowo przygotowujemy samochodu do sezonu. Wszystkie usługi serwisowe dopasowujemy do Twojego pojazdu, podczas których stosujemy oryginalne części i produkty producenta Volkswagen®

Zapraszamy do kontaktu w celu umówienia wizyty w naszych serwisach: tel. 71 333 22 29 | mail: cc@motorpolwroclaw.pl

 

 

Wypełnij formularz

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Pozostałe z kategorii